Thursday, September 08, 2011

Revolusi Melayu

Dilema Melayu dengan sendirinya juga merupakan dilema Malaysia. Negara Malaysia tidak dapat maju dan makmur jika terdapat barah yang memakan jantungnya. Oleh kerana orang-orang Melayu merupakan sebahagian besar dari penduduk negara ini, maka sebarang perkara yang terjadi ke atas mereka akan memberi kesan kepada negara.

Oleh itu, adalah amat perlu bahawa usaha-usaha yang dibuat untuk menyelesaikan dilema ini dengan bersungguh-sungguh. Keperluan yang pertama ialah satu revolusi. Revolusi adalah satu perkataan yang menimbulkan ketakutan yang tidak sewajarnya di Malaysia. Revolusi biasanya menggambarkan pembunuhan dan anarki, tetapi revolusi juga ada yang kreatif dan berperaturan jika sekiranya cara-caranya difahami oleh orang-orang yang paling layak untuk menjalankannya.

Kalau tidak revolusi, maka pilihan yang lain adalah evolusi. Evolusi tidak dapat dikawal dengan sempurna dari segi kecepatannya dan objektifnya. Ia terlalu banyak bergantung kepada keadaan dan berbagai faktor lain yang sukar untuk dikesan dan oleh itu ia susah untuk diguna dan dikawal.

Jika revolusi itu adalah satu penyelesaian bagi masalah orang Melayu di Malaysia maka ianya haruslah merupakan satu revolusi yang dirancangkan dengan teliti. Ia sepatutnya membawa kebaikan dan mengelakkan bahaya yang terdapat pada revolusi-revolusi lain. Inilah sebabnya analisa tentang sifat, kebudayaan dan kebolehan orang Melayu sangat berguna.

*Demikian tadi merupakan satu petikan dalam buku karangan Tun Dr Mahathir Mohamad yang bertajuk Dilema Melayu yang diterjemah oleh Ibrahim bin Saad.

Ulasan ringkas daripada saya:

1. Kita mesti kenal kelebihan dan kekurangan diri, barulah kita boleh melangkah jauh ke hadapan.

2. Perubahan mestilah bermula daripada dalam diri, kemudian ianya akan dirasai oleh orang lain.

3. Kita mesti berani dalam menyatakan kebenaran sekalipun ianya amat pahit ditelan.

4. Bangsa Melayu berupaya menjadi bangsa hebat memperjuangkan Islam sekiranya memenuhi syarat-syarat kemenangan yang Allah telah gariskan dan ia telah terbukti dalam sejarah, mana-mana bangsa yang mengikut sunnah Allah, maka kejayaan adalah miliknya.

5. Kebenaran dan manfaat itu berada di mana-mana. Terpulang kepada kita untuk menilai sesuatu benda untuk manfaat dakwah.

6. Perjuangan Islam di Malaysia bermula dengan memajukan orang Melayu kerana Melayu adalah bangsa majoriti dengan tidak mengenepikan peranan bangsa-bangsa lain.

7. Perjuangan Islam bukan hanya di tikar sembahyang bahkan ia meliputi segenap aspek kehidupan dan ia bermula dengan membawa arus perubahan kepada diri sendiri, keluarga dan masyarakat.

"Membina Umat Beragenda"

No comments: