Wednesday, July 29, 2009

mana ada yang berjaya tanpa praktis!


mereka merupakan barisan pimpinan isma kedah.
tanpa praktis, mereka takkan berjaya ke tahap ini.
(ada yang kenal tak?)
salam ukhuwah. salam kejayaan.
setiap insan ada hadaf dan cita-cita masing-masing. gol atau target. amat mudah kita merancang. dan agak susah untuk kita mancapainya. tapi...tak mustahil. golongan terdahulu berjaya membuktikannya. kita juga boleh. kita cakap kita juga boleh. namun satu perkara yang selalu dipandang remeh ialah praktis ataupun latihan.

1. PUASA RAMADAN
tak lama lagi kita akan berpuasa sebulan. kalau di mesir, sudah tentu berpuasa dalam kepanasan. nabi kata, (man soma romadon imanan wahtisaban ghufiro lahu ma taqaddama min zanbih wama taakhor.) "sapa-sapa berpuasa dalam keadaan yang penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka akan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu dan yang akan datang".
ingat! puasa yang bersungguh-sungguh. banyak bacaan al-quran di dalamnya. banyak zikir. banyak infaq. ada iktikaf di 10 akhir ramadan. dan lain-lain lagi ibadat sunat. sapa-sapa yang buat maka beroleh pahala berganda-ganda. jadi, alangkah baiknya kita dah mula berpuasa sunat sekarang. baca quran banyak-banyak sekarang. kurangkan perkara-perkara lagho. salafuna soleh kata, bulan rejab masa kami menanam biji benih. syaaban pula masa untuk kami menyiram. ramadan pula masa untuk kami menuai hasil. cukuplah 3 bulan yang penuh barakah. takkan pula kita nak tanam benih, siram dan dapat hasil dalam sebulan sahaja. mesti letih. so, pendek kata, ayuh kita praktis sejak sekarang. buat ramai-ramai. anjurkan iftor jamaie, qiyam jamaie. ajak kawan2. untuk pengetahuan, rumah bawbah dah mula buat kempen puasa sunat dan qiyam sama-sama.

2. KUASAI BAHASA ARAB
bagi mereka yang nak kuasai bahasa arab, kena banyak2 praktis. tak guna pergi kelas bahasa, kemudian pulang ke rumah dan bertutur di dalam bahasa ibunda. rugi. sangat rugi. bahasa arab kan bahasa ahli syurga. bahasa al-quran. simplenya, bahasa orang islam. dalam solat kita guna arabic kan? oleh itu, marilah kita hidupkan suasana bahasa arab. musy so'bb...soh? musy musykilah bikallim ammiyyah walla fusha, almuhim nurid an naqtadi bihabibinal mustofa. zai kalam masyhur kedah, syuwaiya syuwaiya soro gabalan. masyi?

3. NAK BERUBAH JADI LEBIH BAIK
ini yang paling besar. selepas mana-mana program yang kita ikut, mesti ada perubahan. banyak mahupun sikit. jadi lagi baik atau lagi teruk. contoh mudah, Allah kata dalam quran, (innas solata tanha 'anil fahsya' wal munkar.) maksudnya, tiap-tiap kali lepas solat, kita pasti akan berubah. sama ada meninggalkan kejahatan ataupun sebaliknya. kalau baik, maka solat kita dikira berjaya capai objektifnya. satu penghalang kita berubah menjadi baik ialah kita tak usaha pun untuk berubah. tiada praktisnya. tiada perancangan. tiada muhasabah. tiada kongsi-kongsi pengalaman dengan orang lain. bagaimana nak berubah?

4. MEMIMPIN UMAT?
ya, pimpin umat. mula dengan pimpin diri sendiri. kawal nafsu. pimpin keluarga. pimpin manusia-manusia lain. menuju akhirat. susah? ya, tapi selepas latihan semuanya jadi senang. Allah kan ada. ikhwah-ikhwah lain pun ada. yakin diri. buat perancangan. buktikan!

KESIMPULAN
islam ialah agama praktis. bukan cakap-cakap. buktikan. benar. as-sidqu.
islam juga agama yang memerlukan usaha penganutnya. sekarang bukan zaman abrahah!

sekian, terima kasih.
os boleh!
rumah manyal, petang rabu.
(dapat idea sambil-sambil ziarah miqdad, saif, anas, isa dan hanif)

1 comment:

thaaqhib said...

praktis. i.allah