Wednesday, August 03, 2011

25 ditangkap di Sarawak tidak berpuasa

Baru 2 hari bulan Ramadan, sudah 25 orang ditangkap oleh Jabatan Agama Islam Sarawak.
http://www.malaysiakini.com/news/171874

Keadaan ini telah memberikan gambaran yang sangat jelas kepada kita bahawa masih ramai umat Islam yang tidak memahami dan mangamalkan cara hidup Islam.

Ibadah puasa di bulan Ramadan bukanlah satu perkara yang asing bagi umat Islam di Malaysia. Semua orang tahu, apabila datang bulan Ramadan, kita diwajibkan berpuasa.

Namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Saya tidak boleh membayangkan saat mereka ditangkap oleh pihak berkuasa. Mereka ditangkap di atas kesalahan tidak berpuasa. Pihak berkuasa tidak akan tahu mereka tidak berpuasa melainkan apabila melihat mereka makan secara terang-terangan di tempat terbuka.

Keadaan ini menunjukkan bahawa tugas berdakwah tidak akan pernah berhenti. Banyak tugas yang perlu dilaksanakan oleh para pendakwah.

Dakwah perlu sampai dengan membawa mesej Islam yang sebenar ke segenap pelusuk dunia. Ia tidak terhad kepada mana-mana kawasan atau mana-mana kelompok manusia.

Selain itu, arus barat yang kuat melanda umat Islam kini boleh dijadikan faktor tidak langsung jauhnya umat Islam daripada ajarannya yang mulia.

Oleh itu, setiap individu muslim perlu memainkan peranan supaya sebarang bentuk pelanggaran hukum Allah tidak lagi berlaku supaya negara Malaysia menjadi negara umat Islam yang dirahmati oleh Allah.

Saya amat takut dan risau jika perkara seperti ini berlaku kepada kaum keluarga kita yang terdekat jika kita masih 'sekadar' dalam berdakwah.

1 comment:

taman syurga said...

Ya Allah jadikan aku dan keturunanku generasi yg memikul dakwah...