Wednesday, November 23, 2011

Ooo...macam tu sebenarnya

Saya terbaca sebuah artikel yang merupakan pendahuluan bagi sebuah jurnal Society and Values yang diterbitkan oleh US Department of State edisi Julai 2005.

Pendahuluan (macam kata-kata aluan) tersebut ditulis oleh First Lady ketika itu iaitu Laura Bush. Beliau adalah seorang ibu, seorang bekas guru dan pegawai perpustakaan sekolah (school librarian).

Ada satu perkara yang menarik perhatian saya di dalam tulisan tersebut. Beliau menulis:

Aku menjelajah seluruh pelusuk negara dan negara-negara lain, dan aku mendengar sendiri daripada remaja-remaja (teenagers) dan aku mendapati bahawa mereka ini sebenarnya amat mengambil berat akan masa depan dan mereka amat risau tentang apa yang akan berlaku akan datang.

Mereka ini sebenarnya lebih suka dan bersedia (eager and excited) untuk mendapat pelajaran dan pengajaran daripada orang-orang dewasa. Golongan dewasa pula perlulah mengorbankan sedikit masa untuk memberi tunjuk ajar kepada mereka.

Berdasarkan kisah yang tersebut, dapat saya membuat kesimpulan akan kepentingan bergaul dengan masyarakat. Jika kita berhasrat menjadikan remaja sebagai target dakwah kita, maka tidak dapat tidak kita perlu turun ke medan dan bergaul dengan mereka.

Selami isi hati mereka. Dengar rintihan hati mereka. Luangkan masa hidup bersama mereka. Barulah kita mendapat input tentang apa sebenarnya yang mereka inginkan.

Teringat kata-kata Ust Hazizi (officemate saya), semakin hebat seseorang pemimpin itu, semakin banyak masanya dengan manusia. Ya, kehidupan seorang pemimpin penuh dengan perbincangan-perbincangan dan pertemuan-pertemuan dengan manusia-manusia di sekelilingnya.

Semakin lama kita di dalam tarbiyah, semakin banyak peranan kita di dalam masyarakat. Yang menjadi masalah ialah para pendakwah lebih selesa berada di rumah atau di tempat-tempat tertutup berbanding keluar bersama-sama masyarakat melayan setiap karenah mereka.

Saya sendiri sedang berusaha mendekati para remaja yang bermain futsal setiap petang di gelanggang futsal di kawasan perumahan saya. Approach saya ketika ini ialah saya telah menjalin hubungan dengan 'otai' mereka iaitu Abang Bob dan saya telah menawarkan satu kejohanan futsal anjuran ISMA Daerah Hulu Langat (ISMA DHL) untuk mereka sertai. Alhamdulillah Abang Bob telah bersetuju untuk menghantar satu team sebagai wakil Syukbah Dusun Tua (syukbah ertinya cawangan kecil).

Selepas ini saya akan berkongsi apa yang saya dapat hasil pergaulan saya dengan remaja belia kaki futsal kawasan saya.

Nantikan kisah seterusnya.

1 comment:

Hafizul Amin said...

insyaallah.. remaja suka bola taw.. huhu -_-