Saturday, May 26, 2012

Sikit tapi konsisten

Dulu saya perhatikan. Sekarang pun masih saya perhatikan. Akan datang pun akan saya perhatikan.

Apakah yang saya perhatikan?

Dulu, saya perhatikan pekerja-pekerja Arab sedang bertungkus-lumus menyiapkan pembinaan baik pulih bangunan asrama anak-anak negeri Pahang di Hayyu Asyir.

Saban hari, binaan itu siap juga.

Sekarang, bangunan kedai/komersial sedang dibangunkan di hadapan pejabat ISMA di Bandar Baru Bangi. Seingat saya, sebelum ini pihak kontraktor baru sahaja memacak tiang. Sekarang, sudah nampak kerangka bangunan perniagaan itu yang agak besar.

Mungkin kompleks beli-belah yang sedang disiapkan. Bertambah sibuklah Bangi di masa akan datang.

Suatu hari nanti, mungkin tahun ini atau awal tahun depan ia akan dirasmikan.

Apa yang saya cuba ketengahkan di sini ialah satu sunnah alam iaitu sesuatu yang dibuat dengan penuh perancangan, dijalankan berterusan, akhirnya ia akan berjaya disiapkan.

Pepatah Melayu ada mengatakan sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Menyorot kembali perjalanan dakwah Ikhwan di Malaysia. Sudah pasti ia bermula dengan seorang, kemudian 2 orang dan akhirnya diterima ramai orang. Tidak mustahil suatu hari nanti, binaan Khilafah Islamiyah akan lengkap dan sempurna. Dengan syarat, semua yang terlibat memenuhi semua kriteria yang wajib ada.

Yang menjadi masalah ialah apabila ada yang bersikap tergesa-gesa (istikjal). Semua nak segera, hasil pun nak dilihat di depan mata.

Ingat, langkah seribu bermula dengan langkah pertama. Sebelum matahari naik tegak memacak di atas kepala, ia melalui fasa waktu subuh dan dhuha.

Ta'allam, fa laisal mar'u yuladu 'alima!
Ertinya: belajarlah, kerana tiada seseorang pun dilahirkan dalam keadaan terus menjadi bijak!

Anak kecil, sebelum dia pandai berlari, dia bermula dengan merangkak, berjalan, jatuh, dan akhirnya dia mampu berlari.

Pokok yang besar juga bermula dengan fasa menjadi anak pokok yang kecil.

Wahai manusia, teruskan membina akalmu, teruskan membina imanmu, teruskan membina kehidupanmu. Jangan berhenti di dunia ini, hanya di kubur nanti tempat berehatmu.

Ayuh!

No comments: