Thursday, May 13, 2010

zikrul maut = ingat mati

salam ukhuwwah.entry kali ini berkenaan zikrul maut atau pun mengingati kematian. mengapa perlu ingat mati?

hati ini dirasakan cukup keras apabila datangnya ujian atau pun musibah, hati ini masih dan kekal cenderung kepada maksiat. leka dan lalai dengan maksiat hiasan syaitan. perkara-perkara keduniaan yang kian bersarang di hati sehinggakan hati ini sudah lupa akan akhirat.

buktinya, lihatlah prestasi amal seharian yang selama ini dijaga bak menatang minyak yang penuh. qiyamullail, subuh, al-quran dan zikir ma'thurat. seolah-olah tidak memberi kesan kepada diri kerana hati ini telah dipenuhi panahan-panahan syaitan dan akhirnya pintu hidayah tertutup. sekalipun amalan harian ini diteruskan, namun dirasakan tiada ertinya. di manakah silapnya?

persoalan hati. hati ini semakin lalai dan leka. lupa Allah. lupa apakah matlamat dia dicipta Allah. apa yang berlaku di sekeliling, tidak memberi kesan apa-apa. umat semakin jauh dari islam, penindasan di palestin, keruntuhan akhlak di kalangan remaja dan banyak lagi peristiwa-peristiwa yang sepatutnya menjadi iktibar dan pengajaran bagi mereka yang menggelar diri sebagai daie. daie hanya sekadar pada nama. tidak bergerak. tidak membuat persiapan. amanah dilakukan sekadarnya. tidak memberi kesan. semuanya kerana hati. kotor bergelumang dengan dunia dan maksiat. makin lemah dan jika tidak dirawat segera ia akan mati. jadilah tubuh badan yang bergerak. tetapi tiada makna. seperti mayat. kata-kata dituturkan hilang dihembus angin. tidak masuk ke dalam hati pendengarnya. hati oh hati.

bagaimana nak menghidupkan hati yang mati?

lihatlah bagaimana qudwah terbaik kita mendidik umat akhir zaman dengan wasiat-wasiatnya yang amat berharga.

kisah satu:

telah meninggal seorang sahabat Nabi dan sahabat-sahabat lain memuji-muji apa yang telah dilakukan sahabat tadi semasa hayatnya. sahabat itu terkenal dengan ibadahnya yang banyak. kemudian nabi bertanya: adakah dia banyak MENGINGATI MATI? sahabat menjawab: tidak. nabi bertanya lagi: adakah dia meninggalkan syahwatnya? sahabat menjawab: tidak. kemudian Nabi bersabda: sesungguhnya sahabat kamu itu tidak mencapai pun darjat seperti yang kamu sebutkan tadi.
hadis riwayat tabrani oleh sahal bin saad as-saidi.

Nabi tidak bertanya banyak mana solat, sedeqah dan puasanya. tetapi Nabi bertanya akan perkara yang lebih penting daripada segala yang penting, iaitu MENGINGATI MATI.

kisah kedua:

telah bertanya seorang sahabat di kalangan ansar kepada Rasulullah: wahai Nabi Allah, siapakah orang yang paling bijak? jawab Nabi: orang yang paling banyak mengingati mati dan paling banyak membuat persediaan untuk mati, merekalah orang yang paling bijak. pergi dengan kemuliaan dunia dan akhirat.
hadis riwayat tabrani.

kisah ketiga:

di kalangan mereka yang bijak ini ialah hamba wanita (jariyah) kepada khalifah umawiyah sulaiman bin abdul malik. suatu hari sulaiman (ketika itu masih muda) melihat wajahnya di cermin dan timbul rasa riyak dan bongkak dalam hatinya, dan hatinya sangat cenderung kepada pangkat khalifah. lalu dilihat oleh wanita tersebut lalu wanita itu menasihatnya dalam rangkap-rangkap syair yang bermaksud:
engkau sebaik-baik harta jika engkau kekal di dunia namun sekali-kali tiada kekal bagi seorang insan, bukanlah aib apa yang ada pada diri kerana hakikat manusia itu akan fana (mati)

dengan ini, kita takkan risau dengan apa yang akan berlaku kerana penghujung hidup kita ialah mati. segala kekurangan tidak menjadi masalah. hasilnya, kita akan tenang jika selalu mengingati mati.

kisah keempat:

satu lagi qudwah yang ditunjukkan oleh rabie' bin khusaim sebagai pedoman kita bersama. beliau sentiasa mengingati mati sehinggakan beliau berkata: kalaulah hatiku ini berpisah dengan mengingati mati, maka hatiku ini akan hancur walau berpisah hanya sesaat.

kisah terakhir:

syaitan sentiasa menunggu masa hati itu leka mengingati mati. lalu abdullah bin mas'ud menasihati kita dengan kata-katanya: engkau berjalan siang dan malam dalam keadaan ajal yang hampir. amalan hanya sedikit. mati itu datang tiba-tiba. sesiapa yang menanam kebaikan, dia akan menuai kebaikan. sesiapa yang menanam kejahatan, dia akan menuai penyesalan. setiap penanam akan menuai apa yang ditanam.

kesimpulan, hati ini perlu ingat mati selalu. ikatan nafsu dan syahwat perlu dileraikan. bila ingat mati, kita akan mudah baca quran. kerana kita tahu, amalan kita amat sedikit. semoga artikel ini dapat menghidupkan hati ini dan hati-hati lain yang semakin lalai.

sekian, terima kasih.

1 comment:

Anonymous said...

jzkk ust ats post yg sgt menarik..
mga Allah bantu kt utk menjaga hati ini untuk terus hidup dan mekar dalam meniti kasih Ilahi..
ameen.