Wednesday, December 12, 2012

3 tahun berlayar, pahit manis dikongsi bersama

Tarikh 12.12.2009 adalah tarikh akad nikah kami. Maka hari ini genap usia perkahwinan kami 3 tahun. Anak sudah ada dua orang. Nizar Rayyan dan Aaliyah. Bersempena dengan tarikh ini, saya suka untuk menulis sedikit perkara sebagai perkongsian dan peringatan kita bersama.

1. Kasih sayang perlu berpanjangan demi agama Islam. 

Jika tiada kasih dan tiada sayang, keluarga tidak lagi menjadi tempat yang melahirkan mujahid dan mujahidah untuk agama ini. Keutuhan dan kebahagiaan rumah tangga menjamin si suami untuk terus berkhidmat untuk agama, begitu juga isteri. Lihat sahaja suasana masyarakat hari ini yang tandus kasih dan sayang, atau kasih sayang yang berdasarkan dunia semata-mata. Habis madu sepah dibuang.

Untuk mengekalkan kasih sayang suami isteri, cinta Allah dan Rasul menjadi keutamaan. Solat berjemaah, zikir ma'thurat, tilawah Al-Quran menjadi wirid harian dalam pembentukan keluarga rabbani. Mustahil sesebuah keluarga akan bahagia jika Allah melaknat ahli-ahlinya kerana maksiat yang dilakukan.

2. Kesetiaan seorang isteri.

Saya tidak tahu nak mengungkapkan perihal ini bagaimana. Perasaan yang ada dalam hati begitu susah untuk diluahkan dengan kata-kata. Hanya Allah sahaja yang tahu.

3. Tanggungjawab suami terhadap keluarga.

Mungkin orang selalu terbayangkan gaji yang besar untuk menampung keperluan kehidupan yang tinggi. Namun, sebuah keluarga dakwah agenda besar yang difikirkan oleh ketuanya ialah bagaimana nak selamatkan diri dan keluarga daripada azab api neraka. Didikan agama, teguran membina dan membentuk suasana ibadah dalam keluarga adalah satu perkara yang mencabar dan wajib dilakukan. Dalam hadis disebut mafhumnya, "seorang suami akan ditanya tentang hal tanggungannya."

Dalam hal ini, sesi perkongsian dengan orang yang lebih senior amatlah diperlukan. Jangan malu bertanya sekiranya menghadapi masalah, kerana jika kita dapat mengorek rahsia orang-orang lama ini, kita dapat menjimatkan masa dan mampu mengelak daripada mengalami masalah yang sama.

4. Kasih ibu bapa kepada anak-anak.

Susah rupanya menjadi bapa. Akan tetapi, nikmatnya tidak terkata. Apabila anak menangis, gelabah kita menghubungi isteri bertanya bagaimana nak meredakan tangisan tersebut. Apabila anak gembira, gelak ketawa, aktif ke sana ke mari, hati rasa bangga dan berfikir, dia ini akan menjadi hero agama dan akulah orang yang mendidiknya.

Alhamdulillah sekarang saya sudah pandai handle pelbagai situasi yang menimpa anak-anak dengan tenang, hasil pembacaan di internet dan perkongsian bersama isteri. Anak-anak permata ayah bonda. Abi kena kuat untuk didik Rayyan. Abi kena sabar layan karenah Aaliyah. Kalau ummi boleh, takkan abi tak boleh?

5. Bagaimana akan datang?

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu? Kita disuruh berusaha, merancang dan laksanakan apa yang dirancang dengan bersungguh-sungguh. Hasilnya kita serahkan kepada Allah. Tidak perlu mencampuri urusan Allah, nanti Allah akan minta kita sendiri yang selesaikan. Bersabarlah.

Tiada siapa yang dapat merealisasikan impian melainkan diri kita sendiri. Teruskan bercita-cita tinggi dan buktikan bahawa anda boleh.

Moga Allah jayakan segala cita.

No comments: