Saturday, June 26, 2010

isra' mikraj 27 rejab

sedikit perkongsian berkenaan khutbah jumaat semalam. walaupun sebelum ini khutbah khatib itu agak kurang menarik, tetapi kali ini khutbah seringkas 40 minit itu amat bermakna.

dalam permulaan khutbah, khatib mengatakan bahawa kisah isra' mikraj ini mengandungi jawapan berkaitan masalah umat Islam. umat kini sedang sakit, moga kisah ini dipelajari dan diambil teladan agar umat berubah menjadi lebih baik.

Isra' mikraj berlaku selepas 10 tahun kenabian. Ketika itu, Nabi Muhammad menghadapi tentangan yang hebat daripada puak kuffar.

Di dalam ayat pertama Surah Al-Isra', kalimah Masjidil Haram disebut Allah sebagai isyarat bahawa Allah akan membebaskan Masjidil Haram daripada sebarang kesyirikan sedangkan ketika itu, sekeliling Kaabah dipenuhi berhala musyrikin.

Masjid Al-Aqsa juga akan bebas daripada sebarang cengkaman kaum kuffar kerana ia adalah tempat yang suci dalam Islam.

Selaku Muslim kita mesti yakin dan rasa gembira kerana Allah telah berjanji akan memenangkan agama-Nya. Syirik, kufur dan zalim akan hilang. Hanya yang kekal adalah keindahan Islam. Berbanggalah menjadi seorang Muslim.

Semasa dalam perjalanan bertemu Allah, Nabi Muhammad diperlihatkan aneka ragam manusia dan kemudian dijelaskan oleh Jibril perihal mereka.
Antara yang menarik untuk dikongsikan ialah:

1. Ada seorang lelaki yang di hadapannya seketul daging yang segar dan masih baru. terdapat juga seketul daging yang busuk dan sudah rosak, tidak layak untuk dimakan.
namun lelaki tersebut memilih daging busuk itu untuk dimakan. jadilah keadaan lelaki itu sangat terhina sekali. Jibril kemudian menerangkan bahawa lelaki itu adalah seorang suami yang memilih untuk berzina sedangkan dia memiliki isteri yang halal untuk digauli. hmmm, perumpamaan ini membuatkan saya lebih bersyukur kerana telah dikurniakan nikmat isteri yang halal.

2. dalam perjalanan Nabi dihidangkan secawan susu dan secawan arak dan Nabi memilih susu untuk diminum. itulah fitrah manusia, suka kepada susu dan segala yang baik-baik. jika Nabi memilih arak, maka umatnya akan memilih arak dan kerosakan. mungkin susu dan arak satu perbezaan yang amat jauh, cuba kita gantikan dengan membaca al-Quran 10 minit dan membelek pages di facebook, mana yang lebih kita suka? tentunya 10 minit membaca Al-Quran terasa amat lama berbanding sejam bersama facebook. kalau boleh semua gambar kita nak komen dan semua orang kita nak add. nilailah fitrah di dalam diri kita. masih kekal seperti dulu atau sebaliknya? ya, satu persoalan yang susah dijawab.

banyak lagi pedoman yang ada dalam kisah ini yang diterangkan oleh khatib dalam khutbahnya.

sungguh bertuah belajar di mesir kerana sumber-sumber ilmu amat mudah didapati. khutbah, kaset, majalah, radio semuanya sibuk menceritakan isra' mikraj bila tiba musimnya.

menjadi tugas seorang daie kita mengkaji semula daripada sumbernya yang asli dan kemudian menyampaikannya kepada kawan-kawan semuanya.

wujudkan projek isra' mikraj di dalam rumah. puasa rejab, tonton video palestin, qiyamullail bersama, iktikaf di masjid, membaca sirah Nabi, memberi hadiah, ziarah rumah, jadikan status ym berkaitan isra' mikraj dan lain-lain lagi.

mulakan dengan diri kita nescaya orang lain akan mengikut jejak kita.

No comments: