Tuesday, June 08, 2010

untukmu Palestinku

Bismillah. Dengan nama Allah aku menulis.
bait-bait puisi buat mu, oh Palestin.

kisahmu pahit.
terlalu pahit untuk dibaca.

namun sejarahmu nan lalu,
terlalu mulia
buat pedoman anak muda sepertiku.

kepahitan rakyatmu,
amat susah untuk dikisahkan.
hanya tangisan mampu menceritakan.

kemuliaan tanahmu,
hanya difahami buat mereka yang mahu memahami,
diimani oleh mereka yang mengimani,
bukan iman sekadar 'bit-tamanni'

aku pasrah.

kudrat muda ini mudah sangat menjadi letih.
sedangkan perjuanganmu tidak pernah henti.

aku sedar.
tiada kemenangan tanpa usaha.
tiada kejayaan tanpa susah sengsara.

aku bersalah.
diamku adalah peluang buat mereka.
dosa membawa neraka.
apakah hujahku di hadapan Allah, Raja segala raja.

aku punya peluang.
tangan masih bergerak.
nafas masih kuhembus.
kaki masih kulangkah.
iman masih di dada.

oh palestin!
ku sahut seruanmu.
perjuangan ini masih belum selesai.

akan ku lawan nafsu ini
bangun bertahajjud
berdoa
menangis di tikar sejadah.

akan ku sampaikan dakwah ini
billisan
biljawarih
wa kazalik bilqalb.

jangan menangis oh sahabatku di sana
aku di sini bersama mu
Allah juga bersama kita

kemenangan pasti tiba.
inna ba'dal laili fajraa.

1 comment:

Anonymous said...

ku jua bersamamu palestin