Wednesday, June 29, 2011

melayu sepakat islam berdaulat (msib)

ini adalah slogan yang dibawa oleh isma sekarang berdasarkan apa yang berlaku di malaysia.
inilah penyelesaian kepada kemelut politik yang melanda dan akan menatijahkan keadaan yang lebih baik dalam kerangka pemikiran sebagai sebuah ngo islam atau harakah islamiyah.

ramai yang memberikan respon negatif tetapi isma tetap komited dengan idea ini berdasarkan rujukan sejarah dan maqasid syarak yang panjang lebar huraiannya.

lambat laun, masyarakat melayu akan sedar akan peri pentingnya makna yang dibawa melalui slogan msib ini.

sedikit ulasan bagi memberi kefahaman yang betul tentang msib:

1. seruan ini bukanlah seruan kepada bangsa semata-mata. kita bukan suruh semua orang masuk melayu. tetapi kita seru agar orang melayu kembali menguatkan islam semula. bagaimana islam akan kuat jika bangsa pendokongnya lemah dan berpecah-pecah?

2. kenapa seruan ini menjurus kepada seruan kepada melayu, sedangkan islam adalah lebih utama? jawapannya, umat islam tidak pernah berpecah-belah, yang berpecah adalah orang melayu. isma mahu orang islam bersatu demi masa depan bangsa dan automatik islam akan terdaulat sama.

3. bagaimana pas dan umno boleh bersatu? sedangkan pas pernah masuk barisan nasional dan kemudiannya ditolak sendiri oleh bn?
jawapan saya, idea ini memang menuntut kesatuan dan perpaduan antara pas dan umno, bahkan kepada semua orang melayu. kesatuan yang dimaksudkan bukanlah bersatu di bawah satu logo, tetapi cukup sekadar bersatu di bawah satu garis panduan yang akan memastikan islam terbela.

idea slogan msib ini memang cepat tersebar di kalangan masyarakat melayu. sehinggakan nama isma sudah melonjak naik kerana isu ini. akhirnya isma terkenal sebagai ngo yang pro melayu.

sebenarnya, banyak lagi isu yang diperjuangkan isma. msib hanyalah bukti bahawa dakwah isma memang berdasarkan isu semasa atau bersifat waqieyah.

satu perkara yang lebih penting adalah pembinaan jatidiri.
tahu ke mana yang ingin dituju.
orang melayu yang tiada jati diri mudah hanyut dengan agenda orang lain.
mungkin sebab ini isma berkecuali dalam isu bersih sedangkan ramai orang melayu sokong 100% bersih diadakan.

akhir sekali saya ingin menyeru diri saya dan diri anda semua agar berusaha meningkatkan kualiti diri untuk digunakan sebagai batu-batu asas dalam pembangunan islam di dunia ini sebagai bekal menuju akhirat.

abu rayyan.
pejabat isma pusat.

No comments: