Monday, June 27, 2011

the power is in my hand

itulah lafaz yang selalu disebut oleh Pak Men (Arwah Haji Jamel), orang kuat pengakap di Kedah. ketika beliau bercerita tentang ujian-ujian pentarafan yang perlu dihadapi oleh para pengakap, beliau berkata jangan risau. buat sahaja seperti yang kita belajar. kalau digagalkan, insyaAllah, akan diluluskan. the power is in my hand! begitulah, betapa berkuasanya beliau bila berjawatan besar dalam pengakap. meluluskan mereka yang hampir gagal. kami gelak sahaja. sejak hari itu, kata-kata ini amat besar maknanya dalam hidup saya.

ketika mana golongan al-jabariyah berpendapat kita ini hanya manusia yang tidak punya apa. semuanya ketentuan Allah, ditetapkan Allah. maka saya ingin berkata tidak! the power is in our hand! kita boleh buat apa yang kita mahu. benar, Allah yang menentukan. tetapi di tangan kita masih ada pilihan. jika tidak, mengapa kita diazab apabila kita buat maksiat?

ketika mana golongan al-qadariyah pula berpendapat, Allah tidak punyai kuasa terhadap apa yang kita hendaki. semuanya manusia yang tentukan. qada' dan qadar Allah tidak berupaya mengubah keadaan. pendek kata, mereka berkata the power is totally in human's hand. then i say, no! not like that. even we plan and do something, also we have to believe the bigger power is in Allah's hand. kita tidak boleh menolak kuasa Allah. (Wallahu kholaqakum wama taf'alun)

kesimpulannya, kita sendiri yang menentukan keputusan dalam kehidupan kita. daripada sekecil-kecil benda sehinggalah sebesar-besar benda. usaha kita yang akan ditanya Allah.

keputusan yang baik datangnya daripada ilmu, pengalaman dan tawakkal kepada Allah.

No comments: