Wednesday, June 15, 2011

saya, anda dan mereka adalah pendakwah

berdakwah kepada Allah adalah satu tugas yang mulia. tugas para Nabi dan pejuang Islam dari dulu hingga sekarang.

persoalan: adakah dakwah hanya khusus buat satu kelompok sahaja dan kelompok lain tidak perlu terlibat?

kita selalu mendengar:

disebabkan saya bukan lepasan jurusan agama, maka saya bukan pendakwah. disebabkan kerajaan tidak lantik saya dalam jabatan dakwah seperti jakim, saya juga bukan pendakwah. disebabkan saya tidak terlibat dalam ngo dakwah, maka saya bukan pendakwah.

benarkah demikian?

jawapan: saya beri 3 hujah ringkas sahaja untuk direnungkan bersama.

1. hadis Nabi: "Ballighu 'anni walau ayah"

ertinya: 'sampaikan daripadaku walau sepotong ayat'

tidak perlu tahu semua benda, apa yang kita tahu, itulah yang kita dakwahkan.

2. berkata Imam Ahmad: "man alima bil mas alah, fahuwa 'alimun biha"

ertinya: 'sesiapa yang tahu tentang sesuatu perkara, maka dia menjadi orang alim tentang ilmu tersebut'

sekali lagi, kalau kita tahu hukum solat itu wajib, maka serulah manusia menunaikan solat.

3. contoh yang ditunjukkan oleh Saidina Abu Bakar, ketika mula masuk Islam, beliau turut menyeru rakan-rakan lain kepada Islam. hasilnya, 6 daripada 10 sahabat yang dijanjikan syurga merupakan sahabat yang masuk Islam di tangan Abu Bakar.

Berapalah sangat ilmu beliau ketika awal Islam itu.

cukuplah ketiga-tiga perkara tersebut sebagai bukti bahawa saya, anda dan mereka semua adalah pendakwah.

kita adalah pendakwah yang menyeru semua manusia ke jalan Allah. tiada profesyen yang lebih mulia daripada seorang pendakwah.

kenapa perlu berdakwah?

1. arahan Allah.
Firman Allah: "kuntum khoiro ummah"

ertinya: "kamu adalah sebaik-baik umat"

dalam ayat yang sama disebut ciri-ciri umat yang terbaik. antaranya ialah berdakwah kepada Allah.

2. supaya semua umat Islam masuk syurga. pahalanya besar.
hadis nabi: "ad-daallu alal khoiri kafa'ilihi"

ertinya: "orang yang menunjukkan kepada kebaikan (amal soleh) akan beroleh pahala sama seperti pelakunya"

3. supaya Islam kembali di tempat asalnya.

"Al-Islamu yaklu wala yukla alaihi"

ertinya: "Islam itu tinggi, tiada yang lebih tinggi daripadanya"

namun sekarang Islam itu rendah, tiada negara, tiada kekuatan. sejak jatuhnya khalifah Usmaniyah, tiada siapa yang membela umat islam sedunia. Syria, Iraq, Palestin, Malaysia dan seantero dunia.

apa yang nak kita dakwahkan?

ISLAM.
Islam yang menyeluruh.
Akidah, akhlak, ibadah, kemasyarakatan, ekonomi, kekeluargaan, ketenteraan, kekayaan, kekuatan dan segenap aspek kehidupan.

dari mana saya nak mula?

mulakan dengan diri anda!
belajar ilmu-ilmu fardu ain (ilmu wajib) tentang Islam.
amalkan apa yang pelajari.
mula ajak orang lain dengan kata-kata, tulisan dan tingkah laku.
mulakan dengan keluarga, teman-teman rapat dan masyarakat umum.

akhir sekali,

itulah kerja saya, anda dan mereka sampai mati.
di akhirat nanti, Allah akan tanya sejauh mana kita telah tunaikan tugas berdakwah.

sebelum berakhir, inilah bekal para daie:

Al-Quran!

tanpa Al-Quran, bagaimana kita mampu berdakwah?

No comments: