Tuesday, January 31, 2012

Fokus

1. Fokus ertinya memberi tumpuan.

2. Dalam setiap perkara yang kita lakukan, kita mesti fokus.

3. Dalam sesetengah perkara, ia sebenarnya hanya memerlukan sedikit masa untuk diselesaikan. Cuma apabila tidak fokus, ia memakan masa yang panjang. Kalau fokus, sekejap sahaja dah pun siap.

4. Kalau tiada fokus, kita mungkin akan terbuat perkara yang bukan kerja kita. Pembaziran tenaga kerja akan berlaku. Apabila pembaziran tenaga berlaku, perkara ini akan membawa kerugian besar kepada sesuatu organisasi. Tambah-tambah kalau ia kerap kali berlaku. Rugi bertambah besar.

5. Untuk menjadi fokus atau kembali memberi tumpuan kepada tugas atau perkara sebenar, seseorang itu perlu ditegur. Mungkin juga pintu hatinya perlu diketuk. Ingatkan semula tugas asalnya. Apabila diingatkan, perlulah kita istighfar dan kembali memberi tumpuan kepada apa yang sepatutnya. Barulah menjadi orang yang bertanggungjawab dan amanah.

6. Dalam Surah Al-Mukminun ayat pertama, Allah menceritakan dengan tegas perihal mereka yang berjaya. Kejayaan yang hakiki. Mereka adalah golongan yang FOKUS DAN MEMBERI TUMPUAN DI DALAM SOLAT.

7. Kesimpulannya, kalau mahu fokus dalam hal-hal kehidupan, kerjaya dan pelajaran, mulakan dengan fokus di dalam solat. Kalau solat kita ok, amalan kehidupan kita yang lain akan ok.

8. Kalam terakhir, kunci kejayaan di tangan kita. Nak fokus ke tak nak? Nak jaga solat ke tidak? Tepuk dada, tanya iman!

No comments: