Friday, January 20, 2012

Pengalaman di TV ISMA

Alhamdulillah, kini TV ISMA semakin komited dengan 3 rancangan utama. Buletin, Usrah dan Dimensi.

Buletin sudah siap 11 siri, Usrah pula sudah 6 kali siaran manakala Dimensi baru masuk siri ke-5. Dimensi bersama Ust Mohamad Ismail bertajuk Bahaya Syiah sudah dirakamkan siang tadi dan akan diupload pada minggu hadapan.

Beberapa pengajaran dan perkongsian pengalaman dapat saya kongsikan di dalam poin-poin berikut:

1. Cara persembahan.

Idea yang dipersembahkan atau dibentangkan adalah fikrah ISMA. Ia tetap sama dengan apa yang dibincangkan di dalam usrah atau apa yang dibaca di dalam bahan-bahan tarbiyah. Bezanya cuma cara pengolahan dan cara penyampaian. InsyaAllah dengan wujudnya rancangan-rancangan di TV ISMA, ia akan lebih menarik minat orang awam memahami fikrah ISMA seterusnya mendekati ISMA.

Selama ini bukan dakwah kita ditolak atau tidak diterima, ia hanyalah cara bagaimana kita menyampaikannya.

2. Pengurusan masa.

Kalau urus masa dengan baik, banyak benda berjalan dengan lancar.

3. Skill dan pengalaman.

Memang susah kalau kita tak biasa dengan kerja-kerja TV ni. Lama-kelamaan, insyaAllah ia menjadi mudah. Paling penting kita sedia menjalankan tugas yang diberi dan kita lakukan denga bersungguh-sungguh.

4. ISMA lebih dikenali.

Saya tidak nafikan perkara ini. Ramai bertanya, ISMA itu apa. Tidak kira orang awam, kawan lama mahupun ahli keluarga, menjadi tugas kita pula menceritakan apa sebenarnya yang ISMA perjuangkan. Melalui kalam atau amalan harian.

5. Team work.

Kami bergerak sebagai satu pasukan. kami bermesyuarat sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. Pelbagai masalah dan cadangan dilontarkan.

6. Fikrah yang memandu.

Buletin ISMA bukan seperti buletin atau berita media lain. Kami juga menyampaikan berita, tetapi kami memberi solusi terhadap permasalahan yang berlaku. Ini adalah satu bentuk harapan kepada umat Islam. Lontaran langkah penyelesaian amat penting bangi membuka minda umum agar melihat ISLAM sebagai jalan penyelesaian jika difahami dengan baik.

7. Pertembungan fikrah.

Sudah tentu. ISMA makin komited dalam menjelaskan pendirian-pendiriannya di dalam sesuatu isu. Agenda liberal ditembak tepat melalui slot-slot rancangan TV ISMA. Rancangan Usrah memberi asas penting kepada umat Islam dalam menghadapi cabaran semasa.

8. Berani.

Wartawan mesti memiliki jiwa yang berani. Kering. Dia sanggup melakukan perkara yang tidak biasa dilakukan demi mendapat bahan berita yang berkualiti.

9. Letih.

Inilah salah satu perkara yang memerlukan stamina dalam bekerja. Bersenam dan bersukan mampu menyediakan diri untuk menjalankan tugas yang mencabar dalam arena media.

10. Bersabar.

Dalam mencapai sesuatu kejayaan, pengorbanan adalah satu kebiasaan. Apabila sudah berkorban, bersabarlah. Balik kerja lewat, datang kerja awal, bangun tengah malam mencorak suasana kehidupan baru. Sememangnya beginilah hidup seorang pendakwah. Tiada istilah rehat atau bercuti. Yang ada hanyalah bekerja, bekerja dan bekerja untuk agama Allah.

Wallahu a'lam.

1 comment:

Hafizul Amin said...

semoga dipermudahkan segalanya.. tetap di jalan dakwah...
ameen...