Wednesday, May 27, 2015

ISMA asyik sebut pasal ancaman, suka bermusuh betul!



PADA 16 November 2013, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), sebuah pertubuhan Islam sederhana, telah melancarkan Kempen Selamatkan Ummah.

Ia bertujuan memberikan kesedaran berterusan kepada umat Islam mengenai bahaya serangan pemikiran dan budaya yang mengancam jati diri dan survival mereka di bumi bertuah ini.

Antara ancaman yang diangkat pada sidang media pelancaran kempen itu ialah tuntutan Comango.

Kempen Selamatkan Ummah dijalankan di seluruh negara melalui aktiviti seperti ceramah, forum, pameran dan karnival, edaran risalah dan buku, penulisan rencana akhbar, majalah dan laman web, penerangan ringkas video dan audio di pelbagai media massa dan maya, serta penganjuran pelbagai acara menarik, informatif dan menginsafkan.

Mengapakah ISMA bersungguh-sungguh melancarkan kempen ini? Bukankah Islam itu agama rahmah, menyebarkan kebaikan kepada semua?

Mengapakah perlu disebarkan kebencian terhadap pihak lain seperti Comango melalui siri-siri ceramah di seluruh negara? Mengapa perlu bermusuh?

Soalan-soalan ini muncul sebagai tindak balas segelintir pihak yang cemburu,terutamanya puak kafir dalam parti DAP, dengan apa yang diusahakan oleh ISMA selaku gerakan dakwah Islam yang telah disambut baik oleh masyarakat.

Sebenarnya, tiada apa yang baharu pun dibuat oleh ISMA, sekadar memberi nafas baru kepada kempen ini supaya lebih mudah difahami dan mendapat perhatian kumpulan sasaran.

Allah telah menjelaskan secara umum akan bahaya kelompok Yahudi dan Nasrani yang sentiasa mahu menghancurkan umat Islam seperti yang disebut di dalam Surat Al-Baqarah, ayat ke-120.

Ulama dan tokoh Islam sentiasa mengingatkan umat berkenaan ancaman yang sebenarnya ini. Selagi mana ada umat Islam yang berpegang kuat dengan ajarannya, selagi itulah puak kafir akan mengugut dan mengancam kita sehingga kita mengikut mereka meskipun ke lubang biawak.

Akan tetapi, berdasarkan kefahaman yang ada, ISMA menterjemahkan ancaman ‘Yahudi dan Nasrani’ ini tidaklah dalam bentuk yang jelas-jelas dicipta oleh Yahudi dan Nasrani seperti yang berlaku di Palestin.

Jika di Gaza, umat Islam yang dipimpin oleh Hamas berdepan secara langsung dengan ancaman Yahudi Laknatullah Alaihim, di Malaysia pula, ancaman ini datang dalam pelbagai bentuk.

Pemimpin ISMA menggunakan ungkapan pemikiran liberalisme, sekularisme, feminisme, ideologi diceduk dari Barat, Syiah, hak asasi manusia celupan Barat dan sebagainya, untuk mengingatkan bentuk ancaman ‘Yahudi dan Nasrani’ ini.

Namun, tidak dinafikan ada fakta yang membuktikan Yahudi dan Nasrani jugalah yang menjadi tulang belakang kepada ancaman ini.

Seorang sahabat, Huzaifah RA berkata:

“Ramai manusia bertanya kepada Rasulullah berkenaan perkara baik-baik, manakala aku pula bertanya berkenaan perkara-perkara kejahatan, kerana aku takut aku akan melakukan kejahatan itu.”

Seorang penyair Arab pula berkata:

“Aku belajar mengenali kejahatan bukan untuk melakukannya, tetapi untuk mengelakkan diriku daripadanya. Sesiapa yang tidak mengenali kejahatan di celah-celah kebaikan, dia akan terjatuh ke dalamnya (kejahatan itu).”

Tokoh Islam Hasan Al-Basri pula berkata,

“Apabila fitnah (kejahatan) itu datang, ia disedari oleh ulama. Apabila fitnah itu telah berlalu, barulah ia disedari oleh masyarakat awam.”

Oleh itu, saya ingin bertanya pula, butakah mata kepala dan mati hati anda, terutamanya puak-puak yang pro parti kafir DAP, apabila melihat ancaman-ancaman ini berlaku jelas dalam kehidupan umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia hari ini?

Kata Pedang: Bacalah mengenai ISMA melalui sumber yang betul. ISMA anjur Kempen Pembangunan Jati Diri, begitu juga Kempen Selamatkan Ummah. Jati diri umat Islam mesti diangkat dan dipupuk dengan nilai-nilai positif dan Islamik, begitu juga umat Islam wajib disedarkan akan bahaya di sekeliling mereka agar tidak terjatuh ke dalamnya.

No comments: