Wednesday, May 27, 2015

Kempen Say No to 929 oleh DAP, tolak Negara Islam



SAYA tidak mahu masuk campur dalam perbalahan antara parti PAS dan parti cauvinis dan rasis DAP yang kian hangat menjelang muktamar dua minggu lagi.

Kekal atau keluar daripada pakatan pembangkang, terpulang kepada PAS.

Cuma, saya ingin ingatkan di sini beberapa perkara menarik berkaitan DAP. Mungkin ada yang terlupa siapa dan apa agenda DAP sebenar.

DAP, parti sosialis demokratik yang didaftarkan secara rasmi pada 18 Mac 1966, merupakan serpihan parti PAP Singapura.

Semasa kongres nasional pertamanya di Setapak, Kuala Lumpur pada 29 Julai 1967, DAP mengisytiharkan ia komited mempromosi idea kebebasan, demokratik dan sosialisme, berdasarkan prinsip kesamarataan bangsa dan agama, sosial dan keadilan ekonomi.

Pada Oktober 1967, DAP menyertai 55 parti sosialis yang lain bergabung di bawah gerakan sosialis antarabangsa (SI) semasa Persidangan Antarabangsa Sosialis di Zurich, Switzerland.

Pada 1989, DAP meluluskan 12 resolusi semasa konvensyen tahunannya. Antaranya ialah parti itu tidak akan bertoleransi dengan mana-mana pihak untuk menjadikan Malaysia sebagai negara Islam atau menjayakan apa-apa usaha Islamisasi di Malaysia, dengan alasan ia bercanggah dengan Perlembagaan.

Dalam perhimpunan DAP Selangor pada 20 Ogos 1989, DAP meluluskan 30 resolusi antaranya menolak sebarang bentuk ektremisme agama dan menolak penubuhan negara Islam Malaysia.

DAP juga membantah penerapan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran.

DAP juga telah melancarkan kempen “No to 929″ sebagai menolak pengisytiharan Malaysia sebagai negara Islam yang diumumkan oleh Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad.

Tun Mahathir membuat pengisytiharan itu semasa persidangan kebangsaan ke-39 parti Gerakan pada 29 September 2001.

Sebaliknya, DAP mendakwa Malaysia sebagai negara sekular.

Inilah serba sedikit fakta berkaitan DAP yang mungkin dipejamkan oleh sesetengah pihak dalam PAS.

KATA PEDANG: DAP semakin selesa semenjak ada PASMA. Sebab itu isu PAS keluar pakatan bukan lagi satu kerisauan.

No comments: