Wednesday, May 27, 2015

Mengenali Sayyid Qutb

Sayyid Qutb merupakan seorang tokoh yang hebat. Banrangkali mereka yang mengutuk beliau adalah mereka yang tidak memahami apa yang ditulis oleh beliau, mungkin disebabkan oleh perasaan hasad dengki atau sebab-sebab lain yang tidak boleh diterima akal.

Jika kita membaca sedikit pengenalan tentang buku agung karangan beliau iaitu Fi Zilal Quran, ternyata ia bukanlah kitab tafsir seperti mana yang didakwa oleh sesetengah pihak.

Memang benar jika ada sebilangan ilmuan yang mengkategorikan buku tersebut dalam kategori buku tafsir moden/kontemporer yang menggunakan method tafsir bil ra'yi.

Namun hakikatnya Sayyid Qutb di dalam buku itu mengajak umat Islam untuk hidup di bawah naungan Al-Quran sebagimana yang dirasai oleh beliau.

Kehidupan indah di bawah naungan Al-Quran diungkapkan oleh beliau di dalam buku tersebut. Ayat-ayat Al-Quran digunakan sebagai dalil untuk menjelaskan bagaimanakah rasa kehidupan tersebut.

Kehidupan di bawah naungan Al-Quran dijelaskan dengan pelbagai isi kandungan Al-Quran yang berulang-ulang yang menceritakan perihal hakikat yang sama.

Ia menceritakan soal hakikat kejadian, soal Pencipta, tugasan manusia dicipta, kemuliaan manusia sebagai khalifah, ketundukan alam Allah, sunnah alam dan sebagainya.

Amat hebat tulisan beliau.

Saya pernah bertanya kepada seorang tokoh Ikhwan, mengapa ada pihak yang menulis pelbagai tohmahan kepada Sayyid Qutb dan menuduh dengan pelbagai dakwaan?

Jawabnya, Firdaus, tanyakan semula kepada orang itu, adakah dia mampu menulis seperti apa yang ditulis oleh Sayyid Qutb?

Terdapat banyak tulisan yang menceritakan kehebatan Sayyid Qutb.

Jika benar kita mahukan kebenaran, baca dan kaji sendiri latar belakang beliau dan nilailah buku karangan beliau.

No comments: