Tuesday, June 21, 2011

cabaran yang lebih besar

semasa di bangku sekolah, saya selalu berfikir bagaimana ingin menjadi terbaik di kalangan kawan-kawan di sekolah.

satu ketika apabila sibuk membuat persiapan menghadapi peperiksaan spm, saya mendengar sebuah ceramah motivasi yang mahu saya dan kawan-kawan menjadi lebih cemerlang daripada pelajar-pelajar lain di seluruh malaysia termasuk yang berbangsa cina.

kemudian, saya berkata kepada diri saya: oh jika begitu, saya sebenarnya bersaing dengan pelajar-pelajar lain yang lebih advance. biasalah, orang cina selalu dikaitkan dengan pandai sebab mereka rajin berusaha.

sehinggakan dalam bengkel spm, sebuah karangan bahasa melayu tulisan seorang pelajar cina mendapat pujian penceramah tersebut. ia dibacakan kepada kami sebagai bukti bahawa ada orang cina yang cemerlang dalam bahasa melayu berbanding orang melayu sendiri.

habis cerita spm.

tiba cerita stam pula. semasa stam, saya bercita-cita untuk menjadi pelajar terbaik di malaysia. terasa saya bukan sahaja bersaing dengan pelajar putera dan puteri sekolah, bahkan satu malaysia. tetapi saya terus membayangkan bahawa usaha saya mesti lebih seolah-olah saya sedang bersaing dengan pelajar cina yang juga mengambil stam.

kisah yang sama berlaku ketika di al-azhar.
setiap kali peperiksaan, kerap kali terdetik dalam hati saya bahawa saya sebenarnya sedang bersaing dengan semua orang. saya tidak boleh letakkan harapan untuk menjadi yang terbaik di kalangan rakan-rakan sekuliah sahaja, bahkan saya membayangkan saya sedang berlumba-lumba dengan pelajar lain di universiti oxford. begitulah gambarannya.

dan kini, apabila masuk dalam bidang kerjaya, suara ini terus membisik di dalam jiwa. ya, aku sedang bersaing bukan sahaja dengan rakan-rakan sepejabat, aku bersaing dengan semua pekerja di syarikat-syarikat besar yang ternama di seluruh dunia. imej dan kualiti kerja yang terbaik perlu dipamerkan. sikap profesional perlu menjadi amalan.

inilah yang dimaksudkan persaingan dalam ruang lingkup yang lebih besar. sedar bahawa sebenarnya dunia ini amat luas. kita tidak boleh cepat berpuas hati. kita perlu berusaha sehingga menangis.

hakikatnya, begitulah juga dalam medan dakwah. musuh Allah tidak pernah henti dalam usaha mereka. usaha mereka sangat hebat.

oleh itu, kita perlu lipat gandakan usaha untuk menjadi yang terbaik di dunia ini sehingga mampu menewaskan semua.

3 comments:

abu hakim wa ummuhu said...

Allah, allah, gada'...

MOHD. FIRDAUS BIN SALLEH HUDIN said...

kholli. keluarga ni sapa. plis introduce urself, tq.

mat asyir said...

kalam helwah.... ahsanta ya akhi..