Monday, October 17, 2011

Jimat masa, jimat belanja


Gambar hiasan. Abang Zul dengan motor kulaannya.

Minggu ini adalah minggu kedua saya menunggang motosikal ke tempat kerja. Perjalanan satu jam berjaya disingkatkan menjadi setengah jam sahaja. Kos harian perjalanan juga berjaya dikurangkan tapi tak pasti berapa banyaknya. Kalau dulu isi minyak kereta RM50 hanya bertahan 2, 3 hari tapi sekarang bertahan 5, 6 hari. Duit tol pun dah tak mengalir deras macam sebelum ini.

Sebenarnya ramai juga orang menggunakan motosikal ke tempat kerja. lebih-lebih lagi di kawasan yang teramat dahsyat teruk jemnya. Tak kira tua mahupun muda. Kaya atau miskin. Melayu atau Cina. Motosikal menjadi pilihan mereka yang inginkan kebebasan dan kelajuan.

Pernah saya mendengar keluhan ayah mertua yang mengatakan hidup sesetengah orang habis di dalam kereta sahaja. Masakan tidak, 1 jam dihabiskan di dalam kereta setiap pagi dan 1 jam lagi di waktu petang. Itu pun kalau lancar tidak hujan dan tiada kemalangan.

Dalam tempoh 2 jam, banyak perkara yang boleh kita lakukan. Cuba bayangkan apabila beribu-beribu penduduk ibu kota menghabiskan 2 jam sehari di jalan raya, berapa jamkah sudah dibazirkan dalam sebulan? Secara purata sebanyak 40 jam seorang dalam masa sebulan. Berapa banyakkah penghasilan boleh dikeluarkan? Tentu banyak bukan.

Saya mampu menulis dan mengedit satu artikel dalam masa setengah jam. Ertinya dalam sebulan saya boleh menyiapkan sebanyak 80 buah artikel jika dibandingkan dengan duduk termenung di dalam kereta yang tersangkut di dalam kesesakan lalu lintas.

Beginilah kehidupan. Jika kita tidak bijak membuat pertimbangan dan keputusan, kita akan merugikan kehidupan yang merupakan aset bernilai iaitu umur kita sebagai modal menuju akhirat.

Kepada para daie, masa anda amat berharga. Buatlah pilihan supaya anda tidak menyesal kemudian hari.

Kepada para bikers, tunggang cermat, jiwa selamat. Ingatlah orang tersayang!


3 comments:

syarifah aisyah said...

menungganglah dengan cermat.ingatlah orang yang tersayang :)

yangyuyu said...

nice photo:)

MOHD. FIRDAUS BIN SALLEH HUDIN said...

pinjam gambo!