Tuesday, December 13, 2011

JAKIM haramkan buku LKY

Rujuk berita: http://english.alarabiya.net/articles/2011/12/10/181861.html

1. LKY menyarankan kepada umat Islam di Singapura supaya tidak terlalu kuat berpegang dengan ajaran Islam di dalam proses pembinaan negara bangsa Singapura. Pegangan dan akidah perlu dicairkan demi kehidupan yang lebih harmoni di dalam negara yang berbilang bangsa dan budaya.

2. Ini adalah salah satu bentuk penghinaan dengan menganggap orang Islam akan mudah-mudah meninggalkan atau mencairkan pengamalan agama mereka. Secara tidak langsung ia dianggap satu penghinaan kepada Islam dan umatnya secara umum.

3. Meskipun JAKIM mengharamkannya selepas 9 bulan ia diterbitkan, namun ia menunjukkan keprihatinan pihak JAKIM di dalam isu yang melibatkan maruah dan martabat umat Islam.

4. Ini adalah nasib yang menimpa orang Islam yang minoriti di Singapura. Menurut berita, orang Islam hanyalah 15% daripada penduduk negara itu. Sangat sedikit berbanding umat Islam di Malaysia yang jumlahnya kira-kira 55%-60%.

5. Apa yang berlaku pada hari ini di Singapura bukanlah bermula semalam. Ia adalah satu sejarah yang perlu dikaji dan diambil pengajaran. Saya berminat untuk mengkaji sejarah dan latar belakang Singapura moden. Tengoklah, bila ada masa kita akan tengok di mana silapnya.

No comments: